perjantai 31. tammikuuta 2014

Valmennuspäivillä


Onnekkaana opeopiskelijana sain tänään mahdollisuuden osallistua Jollaksen valmentajien valmennuspäivään, minkä teemana oli sulautuva opetus. Teema ja innostuneet jollaslaiset veivät kiteopen niin hyvin mukanaan, että aika-ajoin piti open pidätellä itseäään ja muistuttaa omasta roolistaan seuraajana näillä sessareilla. 

Ennakkotehtävä eli kolmeen eri artikkeliin tutustuminen sulautuvasta opetuksesta asiantuntijuuden kehittämisessä ja verkko-opiskelusta varmisti antoisat ryhmäkeskustelut, joiden tavoitteena oli palapeli-menetelmää hyödyntäen synnyttää yhteisiä oivalluksia aiheesta, eiks niin Sari ja Salla? Ja niitähän syntyi!

- Stoooop! Jarrua kiteope! Avaahan ensin käsite sulautuva opetus, kiitos.

Ok. Sulautuvalla opetuksella tarkoitetaan siis erilaisten oppimisympäristöjen tietoista hyödyntämistä opetuksessa. Tavoitteena ei siis ole tarjota muuten vaan vaihtoehtoisia suoritustapoja (verkko/lähiopetus) kuten monimuoto-opetuksessa.

Päivän oppimishavainto: jos ei anna, ei saa.
 
Mitä opetuksen vieminen verkkoon edellyttää ohjaajalta? Entä opiskelijalta?

Oppimistuloksiin johtavaa verkko-opiskelua edeltää pitkäjänteinen suunnitteluvaihe sisältäen oppimistavoitteiden määrittelyn ja tavoitteiden avulla johdetut, pedagogisesti mielekkäät oppimisympäristöjen valinnat. Helpommin sanottu kuin suunniteltu? Ehkä. Tästä oltiin kuitenkin kiteopen mielestä päivän keskusteluissa yhtä mieltä.

Yhtä mieltä oltiin myös siitä, että verkossa opiskelu vaatii ohjausta. Olen päässyt osallistumaan kuukauden sisään kahteen verkossa toteutettuun yhteistoiminnalliseen työpajaan ja vaikka työpajoja ohjattiin kohtalaisen hyvin, kaipasin ohjausta oppijana peräti enemmän. Ilman ohjausta keskustelut ja tiedon jakaminen jäävät kovin pinnalliseksi. 

Mites ne opiskelijan verkko-opiskelutaidot sitten? Perussetin (yhteydet,välineet yms.) lisäksi verkko-opiskelijalta edellytetään tiedon ja kokemusten jakamisen halua ja taitoa sekä aikaa.

Päivän oppimishavainnon yhteenveto: sekä ohjaajalta että opiskelijalta vaaditaan ajan antamista verkko-opintoihin, ilman sitä ei saa aikaan oppimistuloksia.

Oliks jengi sit aamupäivän aikana eri mieltä mistään vai mukailtiinko artikkelien tarjoamia kokemuksia yhtenä ja ainoana totuutena?

Oli jengi eri mieltä monestakin asiasta ja sehän on pelkästään loistava homma, sillä samalla saattoi syntyä säröjä.


Kuvassa kiteope pääsi pousaamaan mahtavien Jollaksen valmentajien ja samalla opettajaksi opiskelevien tai opettajaksi jo valmistuneiden keskelle. Kuva: Kaisu Eronen. 

Kiitos jollaslaisille ja erityisesti Kaisulle mahdollisuudesta ja järjestelyistä olla tänään mukana valmennuspäivillä! 




1 kommentti:

  1. Hyväntuulinen tervehdys Jollaksesta Martta!
    Olipa mukava palata tämän päivän valmentajavalmennukseen blogisi välityksellä. Säröpedagogiikka, parviäly, tavoitteellisten skriptien merkitys ja niiden suunnittelu, ajankäyttö sekä tunnelman luominen verkossa ovat asioita, joita itse jäin pohdiskelemaan sulavaan liittyen. Jatkan näiden asioiden reflektointia oppimispäiväkirjassa meidän upouudella valmennussivustolla.
    Käyn samantien täydentämässä oman profiilin Jollaksen valmennussivustoille ja laitan kollegoiden iloksi muutamia kuvia kuvagalleriaan tästä päivästä.
    Kiitos Martta, että valitsit Jollaksen opetusharjoittelupaikaksi, sillä keskustelut kanssasi ovat olleet erittäin mielenkiintoisia ja mä niin fanitan sun blogeja! Keep up the good work!

    VastaaPoista