perjantai 7. helmikuuta 2014

Matkalla matkailun asiantuntijaksi -valmennustuntia vetämässä

Aamulla pääsin pitämään Matkalla matkailun asiantuntijaksi - valmennustunnin (1,5h) ykkösvuosikurssin opiskelijoille. Valmennuksen tavoitteena oli tarkastella matkailualalla tapahtuneita ilmiöitä ja niiden vaikutuksia matkailualan työtehtäviin, lisätä ymmärrystä työelämän vaatimuksiin,
saada näkemyksiä erilaisista alan työmahdollisuuksista ja vinkkejä oman osaamisen kehittämiseen.

Paikalle saapui lähemmäs kaikki 50 vuosikurssin opiskelijaa ja fiilis oli huikea kahdestakin syystä: opiskelijat olivat juuri opintonsa aloittaneita, vain kolmen viikon kokemuksen omaavia Porvoon Campuslaisia täynnä intoa ja energiaa. Toisekseen omasta Porvoon opintojen startista on ehtinyt kulua peräti 16 vuotta! Ajatelkaa - olen ollut noissa samoissa opintojen aloituksen fiiliksissä Porvoossa 16 vuotta sitten. Mihin tämä aika lentää, enksmä vasta ollut 16 vuotias nuorukainen??

Missä onnistuin? 

Onnistuin rakentamaan valmennuksesta kohderyhmää kiinnostavan kokonaisuuden keskittyen nostamaan esiin urapolkuni aikana kohtaamiani matkailualan erilaisia ilmiöitä kiinnostavalla tavalla välttäen painottamasta vain omia kokemuksiani ja tehtävänkuvia (olisi ollut ehkä helpoin tie). Onnistuin myös mielestäni pitämään suht pitkän luennon melko vuorovaikutteisena keskustellen, kuunnellen ja ryhmätyön keinoin, käytössä oli kahteen otteeseen todaysmeet.com - sovellus. Todaysmeet-sovellus oli oiva keino osallistaa iso ryhmä kiinnostavalla tavalla, selvitimme mm. sovellusta hyödyntäen, eroaako nuorten matkailijoiden tarpeet vanhempien matkailijoiden tarpeista saadaksemme käsityksen, kannattaako iän perusteella segmentoida asiakkaita tänä päivänä vai ei. No ei kannata, taustalla oleva tarve on ratkaiseva ja aurinkolomailu esimerkkinä kiinnostaa yleisellä tasolla niin nuoria kuin senioreitakin.

Tutustuimme myös ryhmän kanssa yhdessä kahteen ajan hengen mukaiseen matkailun kohdemarkkinointivideoon (Lappi ja Helsinki) , joissa molemmissa kohdetta markkinoi ja suosittelee aidot, paikalliset ihmiset, ei videon takana olevat yritykset. Oppijat suunnittelivat myös itse Helsingin kaupungin markkinointivideolle juonen.

Mitä olisin voinut tehdä toisin? 

No ainakin ryhmätyön olisin voinut ohjata tehtäväksi erilaisilla tehtävillä, nyt kaikki noin 5 ryhmää ideoivat samaa asiaa eikä lopputuotoksen esittely ehkä antanut niin paljon oppijoille. Jonkun verran hiplasin mielestäni liikaa myös konetta ja videolinkkejä, linkit voisi järjestellä paremmin ettei se vie sekuntiakaan aikaa opetukselta. Opetusta seuraamassa ollut kurssin vastuuope Niina Moilanen huomasi myös minun toistavan JES-sanaa, mikä voi ärsyyttää oppijoita ja viedä huomiota toissijaiseen asiaan.

"Tosi pirtsakka luento. ihan heräsin tässä"

Heti luennon jälkeen kerätty oppijoiden palaute oli sydäntä lämmittävää. Tästäkin opin: jos haluaisin enemmän rakentavaa palautetta tai kehityskohteita, palaute kannattaisi kerätä vähän myöhemmin, jotta oppijat olisivat tipahtaneet pois luennon lopun "flow-tilasta", mihin päästään kun tiedetään, että luento on loppumaisillaan. Tämän opin opekorkean ohjaaja Anulta, kiitos vinkistä!

Oppijoiden palaute on luettavissa kuukauden ajan osoitteessa todaysmeet.com/porvoocampus1.

Sain myös mukavan kommentin twitter-statukseeni "Tulikoetta kohti", kun eräs valmennustunnilla mukana ollut oppija kommentoi statusta seuraavasti: "Tulikoe läpi, ainakin luennolla olleen opiskelijan silmin. #success

Ooohhh......:)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti