perjantai 14. helmikuuta 2014

Osaamista kehittämässä

Kolmannessa opetusharjoittelussani Porvoo Campuksella pääsin vetämään Työyhteisöjen johtaminen ja kehittäminen -kurssin lähiopetuksen teematuntia Osaamisen kehittäminen. Tunnin oppimistavoitteeksi asetin ymmärtää osaamisen kehittämisen merkitys osana organisaation toimintaa.

Herättelin aiheeseen kertomalla, että kuulijoista eli Y-sukupolvesta 80% haluaa kehittyä työurallaan kouluttautumalla. Oppijat olivat samaa mieltä tutkimustuloksen kanssa.

Rakensin tunnin käsikirjoituksen 10 minuutin johdantoluennon, 45 minuutin tulevaisuustyöpajan ja 5 minuutin palautteen ympärille.

Opetussuunnitelman muutosvalmiuteni tuli testattua

Yleensä 2x45 minuutin kestoiset lähiopetukset antavat mahdollisuuden syventää aiheen käsittelyä erilaisilla ryhmätyömenetelmillä unohtamatta erittäin tärkeää yhteenveto-keskustelua. Kun aikaa on vain tunti, pedagoginen käsikirjoitus on on tehtävä lähes minuutti-aikataululla, jotta aika ei livahda käsistä. Time management on oma lempparilapseni, mitä ylläpidän erityisesti leijahiihdon opettajan tehtävissä. Asiakkaan vapaa-aika on kullanarvoista ja sitä pitää kunnioittaa, siksipä tunnit alkavat ja päättyvät aina aikataulussa.

Porvoo Campuksen opettajaopiskelijana minulla on "vain" opiskelijaoikeudet opiskelijoiden oppimisalustalle Moodleen, mikä synnyttää riippuvuussuhteen kurssin vastuuopettajaan siinä vaiheessa, kun tarpeenani on viedä Moodleen opetuksessa käytettäviä aineistoja. Tästä syystä harmikseni ja omakseni kauhukseni opetukseen varatusta ajasta leikkaantui pois 15 minuuttia, kun ryhmätyössä käytettävää aineistoa vietiin oppimisalustalle. Olin tästä aluksi harmissani, sillä ennakkovalmistautumisella ja etunojapainotteisella aikataululla on tämänkaltaiset aikataulun pettämiset selätettävissä. Mutta tästä syntyikin lopulta oppimiskokemus, kun muutosvalmiuteni opetussuunnitelmaan tuli testattua!

Uudelleen aikataulutuksen ja ryhmätyön toteutustavan pienillä muutoksilla sain lopulta vedettyä tulevaisuustyöpajan lähes toivotun ajan sisällä, hieman vain lyhennettynä versiona. Muutokset aiheuttivat "vain" opetussisällön osittaista köyhtymistä, kun kaikkia suunniteltuja sisältöjä ei ehditty käsittelemään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, mutta ei se mitään! Olen iloinen saatuani testattua oman kyvyn muuttaa käsikirjoitusta nopeasti - jes!

Tulevaisuustyöpajassa ennakoitiin matkailualan osaamistarpeita 

Tulevaisuustyöpajassa oppijat tutustuivat kaupallisesti sitoutumattoman jenkkiläisen Institute for Future - tutkimustoimiston vuonna 2011 laatimaan raporttiin, missä kuvaillaan kuuden ajurin pohjalta tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita. Oppijat muodostivat ryhmissä yhteisen käsityksen ajureista ja pohtivat niiden vaikutuksia matkailualan osaamistarpeisiin.

Aikataulupaineista johtuen päädyin hyödyntämään Todaysmeet-sovellusta ryhmätyön purussa, jotta sain ryhmien yhteenvedot vähän nopeammin ylöskirjattua osallistamalla opiskelijoita toimimaan kirjureina. Toimi!

Kolmen ryhmän (ryhmä1 älykoneet, ryhmä2 yhdistetty maailma, ryhmä3 pitkäikäisyys) ryhmätyön tulokset ovat nähtävillä todaysmeet.comissa kuukauden ajan, samassa dokkarissa on myös ryhmien arvio tunnin oppimistavoitteiden toteutumisesta: www.todaysmeet.com/porvoocampus4

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti