perjantai 7. helmikuuta 2014

Pystyvyyskokeessa

Tänään oli SE päivä, kun pystyvyyteni opetustyöhön oli arvion alla. Opettajakoulutukseen kuuluu siis noin 20 tuntia opetusharjoittelua, minkä tulee olla sisällöllisesti sellaista, että sen avulla voi monipuolisesti osoittaa ja kehittää omaa opetuksen suunnittelu-, opetus- ja arviointiosaamistaan. Mitä enemmän seuraajia saa seuraamaan omaa opetustaan, sitä enemmän itse oppii. Yhdellä kerralla opetusta seuraa opekorkeakoulun oma ohjaaja ja tänään oli SE päivä.

Näkökulmaa matkailun verkkopalveluiden konseptointiin 

Suunnittelemani ja pitämäni valmennustunnin tavoitteena oli tunnistaa matkailun verkkopalvelun kehittämistä ohjaavia tekijöitä asiakkuuksien kehittämisen näkökulmasta. Oppitunnin yhteys matkailun koulutusohjelman myynnin ja matkailupalveluiden opintojakson oppimistavoitteisiin oli selkeä ja perusteltu. Oppijat olivat Matkailun koulutusohjelman toisen vuosikurssin opiskelijoita, jotka janosivat työelämäkokemuksia ja -näkemyksiä.

Haasteenani oli rakentaa osittain uutta näkökulmaa ja isompaa kokonaisuutta kuvaava tietopaketti ja auttaa oppijoita omaksumaan asia tunnissa. Time managementin näkökulmasta onnistuin tehtävässä mainiosti, olen tosi tosi iloinen tästä. Ajan hallinta on ihan mielettömän tärkeä asia osana opetusta, mutta elämässä yleensäkin! Uskon, että leijahiihtokurssien vetovastuu on kehittänyt entisestään time managementtiäni ja siitä on nyt sitten hyötyä myös ammatillisten aineiden opetushommissa, ihan mahtavaa!

Mitä kehittämiskohteisiin tulee, olisin voinut panostaa luennon suunnitteluun hitusen verran enemmän varmistaakseni oppimistavoitteen toteutumisen. Molemmilta opetustani seuranneilta opetuksen ammatillaisilta Anu Moisiolta ja Anne Kopatzilta sain kehitysvinkkinä lisätä jatkossa kuvaa/piirrosta luennon kylkeen. Lisäksi Anulta saamani palautteen mukaan voisin myös jatkossa käyttää opetustilaa hyväkseni ja puhua osittain etuosassa seisomisen sijaan myös takaosassa, mikä pitää kuulijat mukavassa vireessä. Kuulostaa kivalta myös opettamisen näkökulmasta.

Onnistuin time managementin lisäksi herättämään kuulijoiden kiinnostuksen aiheeseen johdattelemaan valmennustunnin teemaan osallistavalla kyselyllä alussa. Oppijoilta saaman palautteen mukaan valmennustunnin yksi kiinnostavimmista asioista oli oppia työelämässä käytettäviä termejä, joita viljelin läpi esityksen. Ryhmätyötä oppijat pitivät sopivan lyhyenä, mutta kertoivat oppineensa sen avulla kiinnittämään paremmin huomiota verkkopalveluiden kehittämistä ohjaaviin tekijöihin.

Yllätyin iloisesti saamastani rakentavasta palautteesta littyen oppijoiden kehumiseen ja kannustamiseen. Opekorkean Anu oli kiinnittänyt huomiota mm. tapaani puhutella oppijoita tyyliin "hei konkarit" ja oli kiva kuulla tälläinen havainto, sillä en olisi siihen itse kiinnittänyt jälkikäteen niin paljon huomiota. Oppijoiden luontainen kannustaminen ja kehuminen on saanut alkunsa myös ulkoilmalajin valmennuksesta, sillä siinä kannustamisella on ihan älyttömän iso merkitys oppimistavoitteen saavuttamisessa.

Kiitos opekorkean ohjaajalleni Anulle,  Porvoo Campuksen Annelle ja matkailun koulutusohjelman ykkös- ja kakkosvuosikurssin opiskelijoille tämän päivän opetusharjoittelukokemuksesta ja rakentavista palautteista!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti