keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Terveisiä juuri käynnistyneeltä osaamisen ja kriittisen ajattelun verkkotyöpajalta!

Tämän viikon ohjelmaan kuuluu osallistua osaamisen ja kriittinen ajattelun verkkotyöpajaan.

Verkkotyöpaja rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa pohditaan yhdessä osaamisen ja kriittisen ajattelun ilmenemismuotoja opetuksessa ja toisessa osassa esitellään kriittiseen ajatteluun pohjautuvan Yhden sivun menetelmä, jonka toiminnallisuutta arvioidaan jälleen yhdessä.

Työpajaan ja yhteiseen keskusteluun osallistuminen edellyttää suht vahvaa teoreettisen viitekehyksen, kriittisen ajattelumallin, tuntemusta ja siitä syystä tässä ensimmäisessä verkkotyöpajaa koskevassa bloggaukseni avaankin sekä itselleni että lukijoille tapaa nähdä ja tarkastella kriittistä ajattelumallia työpajan vetäjän, Jukka Kaislan tarjoamien linkkien ja omien ajatustensa pohjalta.

Tulevaisuuden osaamistarpeet - hankala määritellä?

Osaaminen ilmenee työn tuottavuutta arvioitaessa. Tarkastellessamme suomalaisen yhteiskunnan osaamista,  suomalaisen työn tulee kehittyä tuottavammaksi kuin kilpailijoilla. Kaislan mukaan tällä hetkellä näin ei ole. Yhtenä ongelmana Kaisla näkee, ettei menestyminen koululaisten osaamisen mittauksessa muunnu tuottavaksi toiminnaksi myöhemmissä opinnoissa ja työelämässä. Miksi näin? Kaisla avasi osaamisen kehittämisen haasteita ammatillisessa korkeakoulutuksessa omiin havaintoihinsa pohjautuen seuraavasti.

Kaislan mukaan osaamisen kehittämisen haasteet ammatillisessa korkeakoulutuksessa ovat ensinnäkin siinä, että ammatillisessa korkeakoulutuksessa tavoitteena on kehittää opiskelijoiden osaamista vastaamaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin, mutta ongelmana on, että yritykset eivät tiedä, mitä osaamista ne tulevaisuudessa tarvitsevat. Toisena osaamisen kehittämisen haasteena hän kokee, että osaaminen on väärin ymmärretty ilmeisesti Kaislan mukaan sekä ammattikorkeakouluissa että yrityksissä? Kaislan mukaan osaamista tulisi lähestyä toisella tavalla, sillä hänen mukaansa osaamista ei voi etukäteen määritellä, koska osaamisen ilmenemismuodot määräytyvät olosuhteiden mukaisesti.

Onko kriittinen ajattelutaito pedagogisena menetelmänä ratkaisu osaamisen jatkuvaan kehittämiseen yhteiskunnassa? 

Kaislan mukaan kriittinen ajattelu eroaa aiemmasta osaamiskeskustelusta siinä, että kriittinen ajattelu ohjaa oppijaa kohti loputonta "osaamisen kumuloituvuutta" ohjaten opiskelijaa itsenäiseen ajatteluun, kannustaen arvioimaan erilaisia tietämisen muotoja, luomaan uutta ja opettaa pysyviä metakognitiivisia taitoja, joiden avulla opiskelija kykenee ratkaisemaan jatkuvan osaamisen kehittämisen haasteita. Kaislan mukaan menetelmä toimii yleistyökaluna työelämän muuttuvissa haasteissa, koska kriittisen ajattelun syventäminen parantaa omakohtaista tietoisuutta itsestään ja suhteestaan maailmaan.

Oma kosketuspintani kriittiseen ajatteluun - case opeopinnot 

Mielenkiintoinen verkkotyöpajan aihe kerrassaan. Kestää hetken sisäistää tarjolla olevat ajattelumallit ja menetelmä.  Välikommenttina haluan nostaa esille omassa pienryhmässämme heränneitä ajatuksia aiheesta tai aiheen vierestä toisen tehtävän yhteydessä.

Pohdimme viime syksynä pienryhmämme lukupiirissä työelämän tarpeita ja siihen liittyen koulutuksen ja osaamisen kehittämistarpeita. Yksi lukupiirimme kirjoista, Oppiminen ja sosiaalinen pääoma, käsitteli työn ja oppimisen verkostoja ja siihen liittyen sosiaalisen pääoman muodostumisen merkitystä oppimisessa ja uuden kehittelyssä ja sen tuomaa lisäarvoa nykyiselle osaamiselle ja asiantuntijuudelle.

Työn ja oppimisen erilaisista verkoistoista yhteiskehittely-yhteisöissä tavoitteena on mm. parempien
tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. Verkosto muodostuu monimuotoisista yhteistyöryhmistä ja verkostossa esiintyy tyypillisesti erilaisia käytänteitä ja intressejä samanaikaisesti. Verkoston ”helmi" onkin nimenomaan ristiriitaiset näkemykset, mitkä avaavat toimijoiden silmät näkemään kehittämisen kohteita ympärillään.

Verkoston toiminta-ajatus liittyy mielestäni tavalla tai toisella kriittiseen ajattelumalliin, sillä verkostossa syntyvät uuden palvelut ja tuotteet ovat ristiriitaisten näkemysten tuotosta. Kriittiselle ajattelulle kun ei ole myöskään vierasta ennalta arvaamattomat ratkaisut, jotka syntyvät uutta luovassa päättelyvirrassa, mikä sisältänee yhtä lailla ristiriitaisia näkemyksiä virran varrella?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti